Šta kaže zakon, a šta praksa? Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u našoj zemlji kaže da su biciklisti u obavezi da u uslovima noćne vožnje i smanjene vidljivosti imaju napred belo i nazad crveno svetlo. Na stranu reč zakona, osvetljen biciklista je bezbedniji u saobraćaju.
Iz iskustva , mogu da kažem, da je najmanje dve trećine biciklista veoma neodgovorno po pitanju osvetljenja. Zašto je to tako, ne razumem.
Ako u prodavnici kupujete bicikl koji košta 30.000 dinara, da li je toliki problem izdvojiti još 1.000 dinara za osvetljenje? Ali, kada platite kaznu, odmah dolazite i kupujete svetlo. No, valjda je to naš način razmišljanja (kazna u naseljenom mestu je 3.000 dinara, a van naseljenog mesta 6.000 do 20.000).
U kineskim prodavnicama za 200do 300 dinara moze da se kupi set treptača. Ove lampice su dovoljne da vas obeleže kako bi vas ostali učesnici u saobraćaju uočili lako i blagovremeno.
Vrste osvetljenja
1. Svetla na dinamo
Postoje dve verzije.
1.1. Stara svetla na dinamo (dinamo pokretan gumom, sa bočne strane točka)
Ovo je stara verzija dinama koji se pokreće kada vozite bicikl, a naslanja se na gumu od bicikla. Kod ove vrste osvetljenja prednja i zadnja lampa su žicom povezane sa dinamom.
Ovo svetlo ima dosta mana:
- slabo je
- otežava vožnju
- skraćuje vek spoljne gume po kojoj se kotrlja da ne kažem drlja
- žica- kabel se lako zakači i prekine pa svetla nisu u funkciji.
1.2. Savremena svetla na dinamo (dinamo nable)
Druga, modernija verzija osvetljenja na dinamo je kada se dinamo nalazi u prednjoj glavi bicikla (u nabli prednjeg točka). Ovaj dinamo je dugotrajniji, pouzdaniji, neosetno otežava vožnju, ali i skuplji.
Lampe za ovu vrstu osvetljenja se sada mogu kupiti i kod nas. Prednje lampe mogu biti halogene (jeftinije, slabije) od 1.000 dinara – i LED lampe (skuplje i jače) od 1.400 dinara.
Prednje lampe na dinamo u glavi mogu imati prekidač za uključivanje, ili su bez prekidača, pa svetle dok god se bicikl vozi.
Zadnje lampe nemaju prekidač, svetle dok se bicikl vozi (ili dok se svetla ne isključe na prekidaču prednje lampe preko koje se povezuju).
Postoje i nešto skuplje verzije LED svetala sa kondenzatorom koji daje svetlost još neko vreme kada se bicikl zaustavi (da ne ostanete bez svetala kad stojite na semaforu).
2. Svetla na baterije
Najčešće se koriste jer se lako montiraju, cene su od 700 dinara za set, prednja svetla su od 500 dinara, zadnja od 470 dinara
Uglavnom se prednja svetla kače na korman, a zadnja na cev ispod sedišta (šticnu).
Kada negde ostavljate bicikl, svetla lako skinete i ponesete, da ne ostanete bez njih.
Zamena baterija je obično dovoljna 2 puta godišnje (kod prosečnog bicikliste). A možete kupiti i svetla koja su punjiva, ona su nešto skuplja i potrebno ih je redovno dopunjavati.
Kod gradskih bicikala mogu se montirati svetla koja se ne skidaju. Prednje svetlo se montira na vilu, napred ili sa strane, u zavisnosti od toga da li bicikl ima prednju korpu. Zadnje svetlo može da se pričvrsti za paktreger ili blatobran.
Ako ste u dilemi, svratite (adresa Bike Team servisa za bicikle), pomoći ćemo vam da na najbolji način rešite pitanje osvetljenja na vašem biciklu.
Prodaja i ugradnja svetala na bicikl
Poenta ovog teksta je da osvetlite svoj bicikl na bilo koji način. Bićete bezbedniji, a i nećete platiti kaznu. 🙂
Naravno da vam možemo ugraditi svetla koja ste kupili (cenovnik usluga našeg servisa bicikala), a možete i kod nas kupiti svetla – uz stručan savet za najbolja svetla spram vaših potreba i budžeta.
P.S.
Ako još niste odlučili montirati svetla na svoj bicikl, pročitajte BikeGremlin članak koji objašnjava zbog čega su svetla veoma važna za bezbednost, zašto katadiopteri (“mačije oči”) nikako nisu dovoljni, kao i razliku između biti viđen(a) i primećen(a):
“Svetla za bicikl”